הילד שלי חכם – מהם מבחני מחוננים

הילד שלי חכם – מהם מבחני מחוננים

image001

תופעת המחוננות ידועה לאנושות עוד מימי הביניים והסיפורים המתועדים על ילדים ומבוגרים בעלי יכולות יוצאת דופן תמיד עוררו סקרנות גדולה בקרב אנשי המדע והאמנות. מחקר המדעי הראשון אודות המחוננות נערך בתחילת מאה ה-19 וכבר אז החלו הניסיונות להגדיר את התופעה ולאפיין את תסמיניה. אך למרות ריבוי המחקרים והדיונים המקצועיים, גם כיום התופעה מעוררת שאלות רבות ואופן הגדרתה ודרכי זיהויה הינם שנויים במחלוקת.

מדוע קשה להגדיר מחוננות ?

על פניו, קל מאוד לזהות ילד או מבוגר מחונן, הרי הכישורים והיכולות שלהם באים לידי ביטוי באופן חריג ובולט לעניין. אך עבור אנשי החינוך והפסיכולוגים, דווקא המגוון הרב של ביטויי המחוננות מקשה על הבנת התופעה.

כך למשל, אחת הסוגיות שמעוררות דיון בקרב אנשי המקצוע מתייחסת לחשיבות של הגיל בו מופיעים התסמינים של מחוננות. כך למשל מקובל לחשוב שהתפתחות המוקדמת של הילד בתחום קוגניטיבי, מוטורי או רגשי מהווה בהכרח סימן למחוננות. ילדים שלמדו לקרוא ולכתוב כבר בגילאי 3 או אלה שפתרו בעיות מתמטיות מורכבות הרבה לפני שהגיעו לגיל בית הספר מעוררים בכולנו התרגשות והתלהבות רבה.

ואומנם, ידוע כי חלק גדול מ"ילדי הפלא" יאבדו את היתרון שלהם בגילאים מאוחרים, וקצב התפתחותם יאט עד שיגיע לזה הממוצע . רבים אחרים אומנם ימשיכו להציג רמת האינטליגנציה גבוהה מהרגיל גם בגילאים מאוחרים, אך לא יממשו את הפוטנציאל בשל חוסר מוטיבציה, כישורים חברתיים לקויים, מבנה נפשי רגיש ופגיע וסיבות נוספות. על כך, כיום נהוג להתייחס למחוננות בגיל צעיר כאל פוטנציאל בלבד הדורש הוכחת הזמן.

כמו כן, מחוננות הינה תופעה יחסית, והגדרתה תלויה במידה רבה בנסיבות חיי של האדם, כגון סביבתו התרבותית, החברתית וסוציו אקונומית. הסיכוי למימוש פוטנציאל המחוננות עולה ככל שהיכולות הגבוהות אותרו וטופחו בגיל מוקדם יותר.

כיצד מאתרים ילדים מחוננים?

לתופעת מחוננות הגדרות רבות, חלקן מתייחסות לרמת האינטליגנציה (על פי הגדרות אלה אדם בעל ציון מעל 130 על פי מדד האינטליגנציה ייחשב כמחונן), ואחרות מתמקדות בביטויים חריגים של כישורים וכישרונות. כך למשל, בעל יכולת חריגה בתחום ספורטיבי או אמנותי יוגדר כמחונן על פי התפיסה שרואה במחוננות ביטוי לכשרון יוצא דופן. לעומת זאת, בעלי מיומנויות גבוהות בתחומים קוגניטיביים יוגדרו כמחוננים על פי ההגדרות שמתמקדות במדדים אמפיריים של רמת האינטליגנציה.

מהם מבחני מחוננים?

בישראל נהוג להגדיר מחוננים על פי רמת האינטליגנציה, ותהליך איתורם מתבצע בעזרת מבחני מחוננים, המיועדים לתלמידי בית ספר ייסודי (לרוב בכיתה ב'). אל השלב הראשון של המבחן ניגשים כל התלמידים בכל בתי הספר היסודיים בישראל. השלב השני מתקיים מחוץ לכותלי בית הספר ומיועד ל15 אחוז מכלל התלמידים אשר השיגו תוצאות הגבוהות ביותר. השלב השני של מבחני מחוננים מיועדים לקביעת המחוננות והמצטיינות. התלמידים אשר השיגו תוצאות גבוהות מ95 אחוז מהנבחנים, מוגדרים כמצטיינים. אלה שהגיעו לקצה העליון של כ-3 אחוז, מוגדרים כמחוננים.

מהן תכניות העשרה והטיפוח לילדים מחוננים?

המטרה של המבחנים הינה לאפשר לילדים מחוננים מסגרת לימודית מתאימה: שיעורי העשרה במרכזי הלמידה האזוריים, אליהם מגיעים התלמידים בשעות בית הספר פעם בשבוע, או כיתות מחוננים, בהן לומדים התלמידים בתנאי מיוחדים. לתלמידים מחוננים בגילאים מבוגרים יותר מציע משרד החינוך מגוון תכניות לימוד בתחומי עניין שונים: אמנות, קולנוע, מחשבים, מדעי החברה, מתמטיקה ועוד. תכניות אלה נעשות בשיתוף פעולה עם מוסדות להשכלה גבוהה כאשר התלמידים משתתפים בקורסים ופרויקטים של המסגרת האקדמית בתנאים מיוחדים.

למידע נוסף על מבחני מחוננים

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יונית לוי-נחשון

יונית לוי-נחשון

יונית לוי-נחשון מעבירה סדנאות, הרצאות וחוגים בכל רחבי הארץ לצורך התנהלות פיננסית נכונה וכלכלת הבית. יונית היא בעלת תואר שני בתחום מנהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן, ובעלת מספר תעודות בתחום ייעוץ השקעות וכלכלה. בזמנה הפנוי היא מקדישה את זמנה לכתיבת מאמרים בנושאי צרכנות, קריירה ועוד

השארת תגובה