דימוי עצמי נמוך או גבוה אין באמת הבדל

דימוי עצמי נמוך או גבוה אין באמת הבדל

דימוי עצמי נמוך

במהלך שנות חייכם, בניתם לעצמכם דימוי עצמי אידיאלי, שעליו אתם מגנים כאילו היה ייצוג אמיתי של האני שלכם.

הדימוי הזה כולל את כל הדברים שהייתם רוצים לאמץ שנכונים לגבי עצמכם. הגליתם ממנו את כל אותם היבטים מביישים, מעוררי אשמה ופחד, שמאיימים על ביטחונכם העצמי ושגורמים להרגשה של דימוי עצמי נמוך. אבל כל ההיבטים של עצמכם ששילחתם לגלות חוזרים וטורדים אתכם דרך הקולות שאתם שומעים בראשכם. ההגליה הולידה אי סדר בדיאלוג הפנימי שלכם, ולכן הדימוי העצמי האידיאלי שלכם מתכרסם ונפגע בזמן שאתם עושים כל שביכולתכם כדי להיראות טוב ולהרגיש טוב עם עצמכם עדין יש חוויה שרודפת אתכם של דימוי עצמי נמוך.

אם ברצונכם להרגיש טוב עם עצמכם באמת, הדבר שעליכם לעשות הוא להתנער מכל דימוי עצמי. ברגע שתעשו זאת, מייד תרגישו את עצמכם פתוחים יותר, רגועים יותר ותשתחררו ממצב המגננה. כאן יכול לעזור לכם משפט מדהים של המורה הרוחני ההודי הדגול , ניסארגדאתה מהארג': "אם תשימו לב, תגלו שיש לכם "אני" רק כשאתם בצרות". אם המשפט הזה נשמע לכם מופרך, דמיינו לעצמכם את המצב הבא: אתכם הולכים ברחוב, בשכונה מסוכנת, מסביבכם אנשים שלוטשים בכם מבטים שגורמים לכם להרגיש לא בנוח. אתם שומעים אנשים מדברים בשפה זרה או במבטא לא מכור. אתם נטע זר במקום הזה, אתם שונים מאחרים, והשונות הזו מעוררת בכם תחושה של סכנה. לנוכח הסכנה אתם מתכנסים פנימה ומתכווצים. ההתכווצות מרחיבה עוד יותר את הפער ביניכם לבין מה שמפחיד אתכם. נוסף על כך, ההתכנסות לתוך האני המבודד, המכווץ, לא באמת מגנה עליכם מדבר. האני הזה דמיוני. כאשר אתם מגדילים כך את הפער ביניכם לבין המציאות סביבכם, אתם עושים למעשה בדיוק את ההפך ממה שיכול באמת לעזור לכם במצב כזה כלומר, לשדר נינוחות וביטחון עצמי. כלומר הדבר שאנחנו מכנים בשם "אני" אינו אלא כיווץ סביב מרכז חלול, ואילו במציאות, תודעתנו נועדה להיות חופשית ורחבה.

דימוי עצמי נמוך

בקורסים, בסדנאות ובספרי עזרה עצמית מלמדים כיצד לשנות דימוי עצמי נמוך לדימוי עצמי גבוה. גם אם המהלך הזה נשמע הגיוני על פניו, האמת היא שכך או כך אנחנו נופלים לאותה מלכודת של הדימוי העצמי. דימוי העצמי נמוך או גבוה מזכיר לנו מי היינו, לא מי אנחנו כעת. כל המושגים של "אני" "עצמי" "שלי", מבוססים על זיכרונות, והזיכרונות האלה אינם באמת מי שאנחנו. אם תשחררו את עצמכם מכבלי הדימוי העצמי, תהיו חופשיים לבחור בכל פעם כאילו זו הפעם הראשונה.

דימוי עצמי מרחיק מאתנו את המציאות, בעיקר ברמת הרגש. אנשים רבים לא מוכנים להודות במה שהם באמת מרגישים. הדימוי העצמי שלהם מכתיב להם הוראות לפיהן כעס או הפגנת מצוקה, למשל אסורים. רגשות כאלה אינם הולמים את האדם שאני רוצה להיות. אנחנו נוטים להתייחס לרגשות מסוימים כמהווים סכנה לדימוי העצמי האידיאלי שלנו, לכן אנחנו מאמצים לעצמנו תחפושת שלא כוללת רגשות כאלה. זעם בלתי נשלט ופחד נכללים בין רגשות אלה. אבל למרבה הצער גם אושר גדול וספונטאניות ללא גבולות.

לדברי דיפאק צ'ופרה תוכלי להשתחרר משליטתו של הדימוי העצמי בכם, כאשר:

-תרשו לעצמכם להרגיש את מה שאתם מרגישים.

-שוב לא תיעלבו מכל מיני דברים.

-תחדלו לבחון כל הזמן איך המצב גורם לכם להיראות.

-לא תרחיקו מעליכם אנשים שאתם מרגישים כלפיהם רגשי נחיתות או עליונות.

-תחדלו לדאוג בקשר למה שאחרים חושבים עליכם.

-לא תהיו אובססיביים לגבי כסף, מעמד חברתי ורכוש.

-לא תחושו צורך להגן על הדעות שלכם.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יונית לוי-נחשון

יונית לוי-נחשון

יונית לוי-נחשון מעבירה סדנאות, הרצאות וחוגים בכל רחבי הארץ לצורך התנהלות פיננסית נכונה וכלכלת הבית. יונית היא בעלת תואר שני בתחום מנהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן, ובעלת מספר תעודות בתחום ייעוץ השקעות וכלכלה. בזמנה הפנוי היא מקדישה את זמנה לכתיבת מאמרים בנושאי צרכנות, קריירה ועוד

השארת תגובה