צום י"ז בתמוז עפ"י תורת הקבלה בדרך בעל הסולם

צום י"ז בתמוז עפ"י תורת הקבלה בדרך בעל הסולם

צום י

"כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ" (זכריה ח, יט)

הסיבה לצום י"ז בתמוז

הצום הרביעי נוהג בעם ישראל לזכר חמשת המאורות הנוראים: נשברו הלוחות, בוטל התמיד, הובקעה העיר, אפוסטמוס שרף את התורה והעמיד צלם בהיכל. ונקרא רביעי כי הוא רביעי לחודש ניסן שבו יצאנו ממצרים והוא החידוש של הנס של יציאת מצרים, שהוא נס המסמל את ההשפעה של השכינה כלפי המלכות בקבלת ההארה הגדולה מהשם ע"י כלים מתקונים של אהבה אל ה'.

הקשר בין הגאולה לבניית בית המקדש

בהשקפה הרוחנית של לימוד תורת הקבלה בדרכו של בעל סולם היציאה מהאנוכיות מסומלת ע"י יציאת מצרים היא שורש הגאולה, ועל כן משם אנו סופרים את החידושים היינו את חידושי ספירת המלכות שיצאה יש מאין שהיא החידוש בעולם. וזו הסיבה שבמוצאי תשעה באב אנו עושים קידוש לבנה אחר מתחדשת כיכולת השכינה הקדושה. כמובן שהמלכות היא 'כנסת ישראל' אשר מהותה יישוב ארץ ישראל ובנית בית המקדש בירושלים: תהליך המסמל את הקשר עם אבינו שבשמיים בדרך הקדושה והטהרה.

שריפת התורה ע"י אפוסטמוס

עניין שרפת התורה על ידי אפוסטמוס מציין כלייה מוחלטת,  שהרי בעפר שהוא פסולת השריפה שלא ניתן להצמיח דבר. ומשום שתפקיד התורה הקדושה לגשר בניינו לבין הקב"ה מה שביקש הרשע הזה הוא לבטל לחלוטין את הקשר שלנו עם הקב"ה. שהרי כל תפקיד התורה ומהותה אינו אלא לחבר בין הנבראים החומרים והזמניים לקב"ה הרוחני והנצחי.

אז על מה באמת מתאבלים ביום י"ז בתמוז?

ומה מפליא בכלל שגוי שורף את התורה, אם כן יש לדעת כי על פי חכמת הקבלה ופנימיות התורה אפוסטמוס נמצא בכל אחד מאיתנו. ככח פנימי רוחני, הוא מהות 'הרצון לקבל' שבאדם. ובו בעת שאנו מקשיבים לו אנו בעצם מאפשרים את שריפת התורה בכל רגע ע"י שאיננו מתעסקים בתורה. בעצם אומר הזוהר הקדוש כי שריפת התורה מסמלת את שריפת הקשר שלנו עם הבורא.

תורה דרשות היחיד – הכל בתוכנו

ועלינו לדעת כי כל עוולה שאנו רואים מחוץ לנו היא שיקוף של עוולה שיש בתוכנו – ועלינו לעשות תיקון פנימי בעצמנו. על כן עצם העובדה שאנו רואים גם בימנו את חורבן בית המקדש ואת שנאת חינם השוררת בעולם וריבוי החולי זה משום שזה קיים בי ובעקבות הניתוק האישי שיש לכל אחד מאיתנו עם הקדושה והאלוקות. וכל עניין השריפה מגונה ביהדות כשם שאסורה שריפת הגוף – משום שהקשר של הבריאה עם האלוקות הוא קשר נצחי ועל לנו לנסות לסיים פה משהו ע"י שריפה כשריפת התורה חלילה או שריפת הגופה דבר המעיד שאנו אומרים כי מה שהבורא עשה צריך קלייה.

לסיכום

אי שמירתה של התורה היא פגיעה בחיות העולם כי כל המציאות הגשמית מקבלת את חיותה מתוך לימוד וקיום התורה הקדושה – ועל כן על פי חכמת הקבלה, האבלות בימי המצרים שבין י"ז בתמוז לתשעה באב הוא על חורבן הקשר שלנו עם הבורא וערכי היהדות של אהבה ואחווה בן אנושית.

שיעורי קבלה ברוח חסידות אשלג תוכלו למצוא באתר סולם יהודה בקישור הזה

כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס | מרצה לחכמת הקבלה ותורת חסידות אשלג

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יונית לוי-נחשון

יונית לוי-נחשון

יונית לוי-נחשון מעבירה סדנאות, הרצאות וחוגים בכל רחבי הארץ לצורך התנהלות פיננסית נכונה וכלכלת הבית. יונית היא בעלת תואר שני בתחום מנהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן, ובעלת מספר תעודות בתחום ייעוץ השקעות וכלכלה. בזמנה הפנוי היא מקדישה את זמנה לכתיבת מאמרים בנושאי צרכנות, קריירה ועוד

השארת תגובה